Spiritualiteit voor de hardwerkende christen (vijf punten)

Spiritueel is niet alleen je gebed, je stille tijd met Bijbellezen, de kerkdiensten op zondag samen met je medechristenen, of zelfs een weekend in een klooster. Ook als je midden in de wereld zit, bezig met je dagelijks werk, ben je spiritueel bezig. Dat je samen met niet-christenen in één ruimte zit, met ze samenwerkt aan één project, met ze e-mailt en chat, doet daar niets aan af. Denk aan de volgende punten.

 1.  Er is een groot verschil tussen ‘werelds’ en ‘wereldlijk’. De Bijbel gebruikt het woord ‘wereld’ vaak voor de wereld-zonder-God. Het zijn de mensen die aan Hem voorbij leven, en de wereld zoals zij die beleven en vormgeven. Daar is een christen vreemdeling in, en het is belangrijk dat je dat ook zo ervaart. Tegen veel daarvan moet je nee zeggen, er is veel in wat je tegen de borst stuit. Het is ‘werelds’.

Maar de wereld is ook de schepping van God, die Hij wil verlossen, en die met groot verlangen naar die verlossing uitziet, die daarom zucht en kreunt (Romeinen 8). De wereld van je werk hoort daar bij!

 

2.  Dat geldt ook als je samen met niet-christenen aan het werk bent. Dat voelt meestal niet spiritueel. Een gesprek over je geloof heb je misschien nooit of hoogstens in het voorbijgaan. Met je medechristenen in de kerk of op een Bijbelstudie- en gebedsgroep voel je je veel meer met elkaar verbonden. In de gereformeerde traditie in de twintigste eeuw is die lijn vaak doorgetrokken naar de samenleving: tweeërlei cultuur; een eigen zuil met allemaal eigen organisaties. Dat laatste heeft veel positiefs opgeleverd.

Toch is het in Gods plan heel belangrijk dat je als christenen en niet-christenen nauw met elkaar samenleeft en werkt. Want hoe zouden niet-christenen ooit met het evangelie in aanraking komen, en er iets van merken hoe goed het is om met Christus verbonden te zijn, als ze niet in het dagelijks leven met christenen in aanraking zouden komen? En waar brengen mensen uit die twee verschillende groepen meer uren met elkaar door dan in het werkende leven?

 

3.  Bovendien, ook al is in de praktijk het verschil tussen christenen en niet-christenen vaak vrij duidelijk, dat betekent niet dat het al in alle gevallen vast ligt. Gereformeerden denken al gauw vanuit de uitverkiezing: God heeft bepaalde mensen uitgekozen – en ik geloof dat ik daar bij mag horen – maar lang niet iedereen hoort daarbij. Niet alleen kan ik niet in het hart van mensen kijken, en niet overzien wie uitgekozen is en wie niet. Maar ook: als God een besluit heeft genomen, is dat daarmee nog niet verwerkelijkt, nog niet uitgevoerd in deze wereld, in het leven van ieder mens. De Heer weet wie zijn schapen zijn; maar Hij heeft ook schapen die nog niet in de stal zijn, en die moet Hij ook nog leiden. Daarom is de hele geschiedenis, de hele wereld nu, zo belangrijk. In veel mensenlevens is de beslissing nog niet gevallen. Vaak in hun hart en in hun gedachten niet. Maar ook niet in het leven van talloze mensen die nog nooit echt met het evangelie in aanraking zijn gekomen, nog nooit er voor hebben gestaan. Er zijn onder de mensen niet alleen gelovigen en ongelovigen. Er zijn veel twijfelgevallen, mensen die er tussenin hangen. Er zijn veel nog-niet-christenen. Ook al valt er uiteindelijk een beslissing in en over het leven van ieder mens, nu is het nog niet zover! We zijn nu nog in de ene mensenwereld; daar is onze plaats, daar horen wij.

 

4.  Samen met niet-christenen produceer je voor één markt. Die producten komen samen in één supermarkt, waar christenen en niet-christenen samen winkelen. Als jij dankt voor het eten, dank je ook voor het werk van vele ongelovigen. Daar kun je niet zonder. Als je bidt voor je dagelijks brood, bid je ook voor het werk van de ongelovige productiemedewerker, manager en vrachtwagenchauffeur. En voor de ongelovige politicus en ambtenaar, en voor de schoonmaker die Christus niet kent – maar die allemaal meewerken aan een geordende samenleving.

 

5.  Het omgekeerde geldt ook. Jij werkt (over het algemeen) voor een niet-gelovige baas. Van jouw product zullen straks christenen en niet-christenen profijt hebben. Over de brug die jij, samen met je ongelovige collega’s, bouwt, rijden straks alle soorten mensen. Zo wil God het: één wereld, zijn wereld, tot aan de jongste dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *